מהן פציעות הספורט הנפוצות וכיצד נימנע מהן?

פציעות ספורט

לעסוק בפעילות ספורטיבית זה דבר טוב ובריא. אימוני כושר מסוגים שונים או פעילות פיזית כזאת או אחרת: מחזקים את הגוף, מטיבים עם מצב הרוח ומסייעים בהקלה בכאבים כרוניים. מודעות לאורח חיים ולחשיבות של אימון יום יומי או שבועי, תוביל לאיכות חיים ואף לתוחלת חיים ארוכה יותר. אבל מתי הפעילות הספורטיבית עלולה להזיק ולגרום לפציעות? יש לא מעט פציעות ספורט שקורות בעת אימונים, בזמן שאת הפציעות חשוב להכיר כדי לדעת כיצד אפשר להימנע או לטפל בהן כמה שיותר מוקדם. הנה מספר דוגמאות:

נקע בקרסול

נקע בקרסול היא אחת הפציעות השכיחות שיכולות להתרחש במגוון אימונים (ריצה, הליכה מהירה, אימוני כדורסל, כדורגל וכולי). כיום, לא חסרים מקרים בהם הוגשו תביעות של ספורטאים לקבלת פיצוי על פציעת קרסול. פציעה כזאת קורית בשל סיבוב של הקרסול שעלול להוביל לנקע. הנזק יכול להגרם בעת אבדן שיווי משקל או במקרים של אימוני כושר מואצים מידי. כדי למנוע סיבוב של הקרסול, חשוב לשמור על שיווי משקל ולעבוד על איזון הגוף באמצעות אימוני פילטיס או אימון CORE (אימון שעובד על ליבת הגוף). נסו לא להתאמץ יותר מידי במשחקי ספורט תחרותיים והקפידו לרוץ או לבצע פעילות גופנית במסלולים ייעודים ולא בדרכים משובשות.

פציעות ברכיים ומפרקים

כולנו מכירים את החבר הזה שהתחיל לרוץ בשיא המרץ אך לפתע הפסיק את הפעילות בשל פציעות ברכיים או מפרקים. ריצה שלא בהדרגה/ אימוני פילטיס בעצימות גבוהה/  אימוני ליבה ועוד: עלולים להכביד על איברים שונים בגוף ולגרום לכאבים בברכיים ובמפרקים. כדי להימנע מכאב נסו לא להעמיס משקל או מאמץ רב על הגוף בעת אימון, ולא לעבוד מתוך כאב. הקפידו על חימום הגוף לפני הפעילות (חימום שכולל סיבובי מפרקים וחימום הברכיים על ידי הנעתן בתנועות סיבוביות). אל תשכחו לבצע מתיחות לאחר האימון.

פציעות ספורט

כאבי צוואר

עבור רבים, הצוואר נחשב החלק החלש ביותר בגוף. הצוואר שלנו אשר 'מקבל' את כלל המתחים והעומסים של חיי היום יום – עלול לכאוב גם ללא קשר לפעילות ספורטיבית. עם זאת יש לא מעט פעילויות שעלולות להחמיר את הכאב, כגון: רכיבה על אופניים, אימון משקולות, ואימון אירובי בעצימות גבוהה. הקלו על הצוואר בזמן פעילות תוך שאתם מרפים את הכתפיים. אל תעמיסו על הגוף משקל שאינכם יכולים לשאת. שימו לב כי אתם מחזקים את השרירים בהדרגה וכי גם בחיי היום יום אתם מתרגלים מתיחות לצוואר או יוגה ספציפית שנועדה לשחרור השכמות, הצוואר והכתפיים.

לסיכום, פעילות ספורטיבית היא דרך מופלאה לשפר את איכות החיים. ובכול זאת, חשוב להתאמן בצורה נכונה ופרטנית ולקבל תכנית אימון אישית מקצועית כדי שלא תחשפו לסיכונים וכדי שלא תסבלו מפציעות ספורט ומכאבים.