שיעול אחרי ריצה: הכל על התופעה

אסתמה של מאמץ היא תופעה שכיחה המתרחשת בעקבות התכווצות של דרכי הנשימה וכן הופעת ליחה כתוצאה מפעילות גופנית. למעשה, גם ריצה קצרה עלולה להוביל להתקף שיעול קשה ואפילו אסתמה, ועל כן חשוב לטפל בתופעה בהקדם. כיצד? להלן הפרטים.

משתעלים אחרי ריצה? ובכן, יכול להיות שאתם סובלים מאסתמה של מאמץ

אסתמה של מאמץ היא מושג חדש יחסית שחלקים רבים בציבור אינם מכירים, וחבל שכך. למעשה, מדובר בתופעה שכיחה שמתרחשת אצל 23% מהספורטאים הפעילים ואצל כמעט 9% מהאוכלוסייה הכללית, כולל ילדים. ריצה נחשבת לגורם שמעורר יותר מכל את השיעול וזאת לאור מאמץ גופני גבוה שמתרחש כאמור גם אצל ספורטאים פעילים שרגילים לרוץ אולם מגלים ביום בהיר אחד כי גם אחרי ריצה קלה הם לא מצליחים לנשום. איך להיפטר מליחה מהווה את אחד החיפושים הנפוצים ביותר ברשת, ולא בכדי. לרוב, שיעול אחרי ריצה יהיה מלווה בליחה שמקורה בחסימה של דרכי האוויר, ולכן ספורטאים פעילים כמו גם חובבים מבקשים לדעת כיצד הם יכולים להיפטר מהליחה ובהתאם לכך לשפר את האימונים, למרות הופעה של ליחה.

כיצד מאבחנים אסתמה של מאמץ?

מאחר ומדובר בתופעה מוכרת, ניתן לקבל אבחון דרך הרופא המבצע מבחן  תפקודי ריאה. למעשה, כיום ניתן לעבור בדיקת מאמץ במסגרתה בוחנים את תפקוד הריאות תוך כדי ריצה ותוך כדי מנוחה, באופן מבוקר. לא מדובר בבדיקה מסוכנת מאחר והיא מתבצעת תוך כדי פיקוח מצד הרופא ולאחר מכן ניתן לקבל את התוצאות באופן מהיר. אם אתם רוצים להתחיל לרוץ ויודעים שאתם סובלים ממחלות במערכת הנשימה, חשוב לבצע את הבדיקה מבעוד מועד. במידה ואכן נמצא כי אתם סובלים מאסתמה של מאמץ, החדשות הטובות הן שלא תצטרכו להפסיק להתאמן אלא להפך – כפי שנסביר כעת.

שיעול אחרי ריצה: הכל על התופעה

איך מטפלים בתופעה?

מחקרים רבים שנערכו בנושא העלו כי דווקא פעילות גופנית יכולה לסייע לצורך התמודדות עם האסתמה, בתנאי כי היא מתבצעת תחת טיפול תרופתי כמו מרחיב סימפוניות או משאף, וגם הדרכה לגבי עצימות הריצה. מאחר שהופעה של אסתמה של מאמץ מתרחשת כתוצאה מרדיקליים חופשים, רצוי לשלב בתפריט התזונה עגבניות וירקות כמו גם סיבים תזונתיים. שינוי בהרגלי התזונה יכול בהחלט לתרום לשיפור ההתמודדות עם ליחה. נוסף לכך, חשוב לקחת בחשבון כי שינויים במזג האוויר יכולים לעודד את היווצרות הליחה ועל כן אם אתם מבחינים כי בזמן קור השיעול הופך לטורדני יותר, הקפידו ללבוש ביגוד מתאים כמו גם לזהות את הסימנים שמעוררים את האסתמה לטובת שליטה בתסמינים. ליווי מצד הרופא מהווה חלק בלתי נפרד מהטיפול, וזאת בשל העובדה כי הרופא מתאים את תוכנית הטיפול בהתאם לעצימות של האסתמה ולרקע הרפואי. עם הזמן ולאחר חזרה לפעילות גופנית סדירה ניתן לחזור לבדיקה של תפקודי ריאה, ובהתאם לכך לבחון האם התוכנית שלכם פועלת או שמא צריך לבצע שינויים.

תרגול נשימות

חלק מהותי מהצלחה של ריצה (גם ללא קשר לאסתמה של מאמץ, זהו אחד הטיפים לאימון מוצלח) קשורה ביכולת לנשום בצורה נכונה. רצוי לתרגל מדי  יום נשימה דרך האף, ולא דרך הפה. דרך סרטונים ברשת ניתן לתרגל טכניקות של נשימות עמוקות, כחלק מהטיפול באסתמה. נוסף לכך, הקפידו לבצע מיד לפני ואחרי האימון חימום של בין 5-10 דקות לצורך הרפיה של השרירים, מתוך מטרה להפחית את התסמינים של האסתמה. הקשבה לגוף והתאמה לסרגל המאמצים היא הדרך הטובה והבטוחה ביותר לטובת התמודדות עם התופעה, מבלי שהיא תפריע לשגרת האימונים הקבועה.

לסיכום, מדובר בתופעה מוכרת שעלולה להתרחש הן בגילאים צעירים והן בגילאים מבוגרים. החדשות הטובות הן שדרך פעילות ספורטיבית מבוקרת לצד אימוץ הרגלי תזונה חדשים ניתן בהחלט להתגבר על התופעה, מבלי לעצור את שגרת האימונים אלא להפך – להשתפר ולהגיע לביצועים טובים בהרבה, ללא שיעול או ליחה.